9 augusti 2013

Inför AIK!

Stöd AIK DAM-Hockey



Så kommer den förste, av en lång rad skribenter, från våra motståndarlag insmygande på GurkOlles blogg. Iofs är de alla inbjudna men i alla fall. Denne skribent representerar på många sätt alla de passionerade ishockeysupportrar som finns runt om i vårt avlånga land. Nu kanske just denne skribent, @BlackBoris är lite av en ytterlighet. Precist som mig gillar han att "snacka" och göra det i olika former och på olika forum. Våra vägar korsades på något underligt för ett par säsonger sedan och ännu snubblar vi på varandra, titt som tätt, och utbyter tankar och funderingar om vår gemensamma passion - ishockey. 

Våra lag, AIK och Västerås, möts som bekant nu på lördag. Själv är jag väldigt spänd inför den matchen. AIK har varit på is lite längre än oss och har redan hunnit med att spela sin första träningsmatch när detta skrivs. Visserligen förlorade de borta mot Örebro med 2-4 men enligt de flesta "Gnagare" berodde det till lika delar på en partisk(blind) domare som otur. Egentligen var AIK bättre på allt...

Jag vågar mig inte på något förhandstips till denna match. Trots allt har vi ett lag som knappt hunnit träna tillsammans på is ännu. Det finns en viss risk för kalabalik på många sätt. Har t e x Giancarlo Iuorio fått ordning på sina skridskor? Har målvakts-Fransson fått alla sina skydd? Har Jocke Fagervall den blekaste aning om hur formationerna ska se ut?

Tror helt enkel vi får ta denna match för vad den är. En träningsmatch där många pusselbitar är långt ifrån på plats. Men nu allt ljus på min gäst @BlackBoris.

------ 

Här kommer min intervju med personen ifråga:

Lite om bakgrund. Som stockholmare finns det fler lag att välja på. Varför blev det Gnaget?
- Jag är väluppfostrad helt enkelt. Farsan tog mig tidigt till Hovet och sa: ”Jag ska lära dig allt jag kan om hockey.” Morsan ryckte på axlarna och sa: ”Nåja, det går väl ganska fort.” Inte kunde hon veta där och då (vi snackar 80-talet, det ljuva) att farsan och jag skulle kampera ihop på Hovet så sent som hösten 2013. (Jo, vi är faktiskt bänkgrannar än idag.) Farsan lärde mig att älska spelet, stämningen, kaffet och mazarinen. Framförallt lärde han mig att älska AIK. Min fyra år äldre bror bidrog också, på sitt sätt. När andra bröder drömde om att slåss mot Tengil var vi Bröderna Gnagarhjärta vs Håkan Södergren. Vi såg ljuset.

Hur länge har du följt AIK?
- Så länge jag kan minnas. Redan som fem-sexåring var jag Per-Erik Eklund på gården i Akalla. Jag har sparat de flesta av mina böcker och skrivhäften från lågstadiet och kan ärligt säga att de alla är pyntade med världens tre vackraste bokstäver.

Är det bara ishockey som gäller?
- Nej, fotbollen är i princip lika viktig. Dock var det hockeyn som först fick mig att bli gnagare. Därför ligger den mig kanske en smula mer varmt om hjärtat. Men det där har å andra sidan gått i perioder. Jag är lika hemma på Råsunda, förlåt Friends, som på Hovet. För att inte tala om på Ritorp, där AIK:s hockeydamer spelar sina hemmamatcher. För er som inte följer damhockey kan jag varmt rekommendera att ge Riksserien en chans. Mitt liv som gnagare och hockeyälskare blev både rikare och roligare sedan jag började följa AIK Dam.

Vad tror du om årets AIK-lagbygge?
- Jag är skeptisk men hoppfull. Forwardsuppsättningen ser okej för att inte säga lovande ut. Det som oroar mig är back- och målvaktssidan. Förhoppningsvis kommer det in en offensiv AHL-back med potential att bli lagets ledande PP-back. Förhoppningsvis lever Derek Joslin upp till de högt ställda förväntningarna. Förhoppningsvis blir Daniel Larsson mer stabil i sitt målvaktsspel. Men jag är som sagt orolig. Mot bakgrund av klubbens svaga ekonomi och de svårigheter som denna medför vad gäller rekryteringen av skickliga hockeyspelare är jag ändå hyfsat nöjd. Jag tror och hoppas att AIK minst kniper tiondeplatsen.

Finns det någon ny ”Broc Little” i laget?
- Ja. Marcus Nilsson från BIK Karlskoga har alla förutsättningar att fylla luckan efter Little. Jag tror att han kommer att göra det med råge. Jag sticker ut hakan och hävdar att Nilsson gör minst 47 poäng (med andra ord minst en pinne mer än Broc gjorde förra säsongen).

Om jag säger ”AIK åker ur i år”, vad svarar du då?
- Att Skellefteå heter Skellefteå och att det förvisso vore trevligt att se dem i kvalserien men att de knappast hamnar där, än mindre åker ur. Chansen att detta skulle hända är ungefär lika stor som att Djurgården skulle gå upp. Det händer inte.

Vad förväntar du dig av den första träningsmatchen? (Mot Västerås)
- För det första förväntar jag mig att det blir den andra träningsmatchen. Om inte har jag åkt till Örebro helt i onödan tre dagar tidigare. För det andra förväntar jag mig att AIK vinner komfortabelt. Västerås kommer, om jag är korrekt underrättad, till Märsta med blott ett litet antal ispass i benen. AIK gick på tidigare och borde rimligtvis vara bättre förberedda för match. Detta i kombination med att AIK har ett i grunden mycket bättre lag än allsvenska Västerås ska naturligtvis märkas. Jag tippar ödmjukt 7-1 till AIK.

Vilket lag är roligast att vinna mot i Elitserien(SHL)?
- Oj, svårt att säga. På den tiden Djurgården spelade i Elitserien var svaret enkelt. Nu vete fan. Leksand kanske? Eller Växjö… Hm, Skellefteå är också rätt sköna att besegra. För att inte tala om Färjestad. Nä, du ser, jag har inget bra svar att ge dig. Det är skönt att vinna, oavsett motstånd. De får bli mitt tråkiga svar.

Vad tycker du om att ni får möta anrika Leksand igen?
- Det ser jag fram emot. Alltid spännande matcher med rejäl inramning, på gott och ont. För AIK är det, rent krasst, positivt att Leksand spelar i SHL. Det blir drag på matcherna och AIK får in betydligt mer pengar än när man möter t.ex. Rögle eller Timrå.

Örebro, har du någon koll på dem?
- Ja, det har jag. Ett antal nya spelare, varav ett par intressanta. Tror framförallt att de kommer ha stor nytta av rutinerade Tomas Skogs. Bästa nyförvärvet är annars Tina Thörner. Mentalt viktig för ett förmodat bottenlag. Jag har svårt att se Örebro undvika kvalserien.

Sist, och kanske viktigast: Vad tror du om vårt lagbygge?
- Suck. Ska jag behöva nedlåta mig till att kommentera ett lag som spelar i samma serie som Djurgården? Jag har noll koll faktiskt. Dan Dolme är skön dock. Stor, hård, reslig. Allt man kan begära av en kille med potential. Fem gurkor av fem.
Av: @BlackBoris


(Den bild och musikvideo som ingår i detta inlägg tar undertecknad inget som helst ansvar för. Det medföljde "paketet" så att säga. Men vad gör man inte för att få vänner?)


Krossa AIK!

Läs även:
Intervju Kinisjärvi: ”Jag har tränat hårt på benstyrka och vi får ett bra lag mot AIK”
Vik Fan Central

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar