21 augusti 2013

Krister Löfgren - SSK - Gnesta och förlust!



Börjar detta inlägg med att tacka Krister Löfgren, Gnesta IK, för ett vänligt bemötande på grusplanen(!) utanför Gnesta. Krister var tillförordnad hamburgergrillmästare och klarade denna uppgift med bravur. Hamburgaren var dessutom helt ätlig även om undertecknad i ett tillstånd av förvirring glömde bort att trycka på dressing mellan "bröna. Så många intryck att ta till sig, nämligen!

Medan jag stod och utbytte lite tankar med Krister fick jag även nöjet att skaka hand med ordningsmakten som var kommenderad till platsen för detta evenemang. Två väldigt trevliga konstaplar som ville försäkra sig om att jag kände mig trygg, omgiven som jag var hundratals SSK-supportrar.  Jag försäkrade att så var fallet och poängterade att detta numerära övertag ändå inte var tillräckligt för att lägga en välvuxen Västeråsgurka på rygg. Förutom det förhörde de sig om det "kom några huliganer" till matchen från Västerås! Detta kunde jag snabbt dementera då jag ännu aldrig sett en huligan i de gulsvarta leden. 
- Huliganer bor i Stockholm! förklarade jag för konstaplarna.

---------


Matchen då?
Kan härmed lugna alla frustrerade(!) och förväntansfulla supportrar till Gulsvart. Det kommer bli bra detta med tiden. Jag som såg det hemska debaclet borta mot Almtuna för knappt en vecka sedan vågar hävda detta. I denna match var det betydligt mer ordning på styrkorna. Mer koncentrerat, fokuserat, och mer linjer. Nu kunde man skönja en tydlig strategi i spelet från fem spelare på isen - samtidigt. Defensiven såg stundtals riktigt tät ut igen. Offensiven var inte alls dålig men det "lilla extra" saknades vid avsluten. Många spelare såg betydligt mer närvarande ut. Ta bara en spelare som "Bacon". Närmast osynlig tidigare matcher jag sett. Nu betydligt mer delaktig i spelet. Han håller nog på att vakna till, gammelgubben!

Ungdomarna Weiskog, Fryklund, Petterson och den något äldre Kinisjärvi visade upp många bra saker. Petterson fick snålt med byten men såg het ut där han for runt på isen. Här finns mycket som kan hända och lossna denna säsong. Minst en, troligen två, kanske tre kommer absolut blomma ut. En hel rabatt - ta mig tusan!

De gamla veteranerna tog det lite lugnt, spelade på rutin, och var stabila. Alla förutom Helmersson som denna kväll var direkt ovän med pucken. Väldigt många onödiga puckdräll varav det sista blev förödande. En frispelning av SSK:spelare som stänkte in 3-2. Är jag orolig? Inte det minsta. Helmersson vet. När det börjar, allvaret, då kommer han inte tumma på marginalerna. Då blir det hårt och rejält. Slagskott och Sargstuds, skulle man kunna säga!

Våra importer blixtrade till emellanåt och visade att de kommer vara beredda när det drar ihop sig till nedsläpp på riktigt. Tja, kanske inte Giancarlo som fortsatt har det lite trögt.

- Den import som imponerar mest på på mig är nog Kenndal McArdle.

Ska man summera insatsen mot SSK kan den göras på följande sätt:
- Stabilt men utan riktig spets offensivt - lite onödigt slarv defensivt...

Dagens, eller kvällens, glädjeämne var dock #12 Fredrik Johansson! Såg otrolig pigg och rask ut. Överglänste faktiskt både Kenndal MCArdle och Tony Romano i denna match. Fantastiskt med tanke på allt elände som drabbat honom med familj...


Södertälje såg pigga och raska ut. Spelar en gedigen och stundtals teknisk och finurlig ishockey. Blandar elegans och hårt arbete. Duktiga att hålla pucken i anfallszon med smånätt passningsspel. Riktigt bra powerplay trots tidigt på säsongen. SSK kommer nog, tyvärr för oss, bli en stark konkurrent till topplaceringarna i årets serie.

------

Ishallen:
En mysig liten "lada" som skulle få supportrar till Almtuna att börja dregla av habegär. Den hade precis allt det som Gränbyhallen saknar. 
- får 4/5 soppslevar i betyg. En extra för visning av inomhustemperatur och snygg gräddhylla!
Hamburgaren:
-  får endast 3/5 soppslevar i betyg(då jag glömde dressing)
Nyköpingspolisen:
 - får 5/5 soppslevar för sitt trevliga framförande av sitt ärende.

-------

Nästa inlägg: Inför LIF - en Leksandssupporter berättar....

2 kommentarer:

  1. Hej Gurkolle,

    jag var också på plats (åtminstone fom andra perioden) och håller med din beskrivning. Den jag mest imponerades av var också Fredrik Johansson, imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannerligen! Att han visade sådan fin form är häpnadsväckande!

      Radera