4 september 2013

Oskarshamn - en fasa

Det bästa med Oskarshamn - Rasmus Olheden!


Så kan man faktiskt påbörja ett inlägg. Tänker på min rubriksättning. "Oskarshamn - en fasa". Visserligen är det mina egna tankar som jag torgför i denna Blogg men jag törs nästan säga att denna rubricering stämmer med vad många Västeråsare känner inför våra möten i hockeyallsvenskan. Oskarshamn har oftast varit en svårknäckt nöt för vårt kära Gulsvart. Stora, tunga, obändiga, dryga, jobbiga, fula, starka, tråkiga, är epitet som vi gärna velat tillskriva detta ishockeylag. Mycket beroende på våra uppenbara problem att betvinga och besegra Kalmars läns stolthet! 

Jag minns med vämjelse och fasa våra möten i förkvalet säsongen 2011/12. Där hade vi Västeråsare räknat in två bekväma segrar men vi vet alla hur det slutade. Två tunga förluster och drömmen om spel i kvalserien stannande ännu en gång vid just en dröm.

Oskarshamn är ett lag att frukta även denna säsong. Med sin karismatiske tränare Fredrik Söderström som skeppare finns det en viss risk för att årets IKO hittar rätt, äntligen. Åtminstone ur deras eget perspektiv. Själv ser jag mer än gärna att skutan IKO genast går på grund och blir stående med slaka segel fram till jul. 

- Oskarshamn, för övrigt, en  liten "håla" med knappt 28 tusen invånare. Inte ska de väl kunna vara med och tävla mot oss från storstäderna?

Finns det då inget gott att säga om IKO ur ett Västeråsperspektiv. Här måste nu undertecknad rannsaka sig själv ordentligt. Något gott? Jo, det finns en koppling till IKO som är positiv ur ett gurkiskt perspektiv: Rasmuns Olheden! Honom minns man med glädje och speciellt skäggväxten. Rasmus kamperade ihop med Stefan "Stiffen" Holmgren och bildade en ytterligt effektiv defensiv formation. Under säsongen 2007/8 var bägge dessutom beklädda med rejäla skägg! Rasmus Olheden var en riktig slitvarg som gladde många Gulsvarta hjärtan med sitt uppoffrande spel.

Självklart måste man även lyfta fram Fredrik Söderström! Tränaren, ordkonstnären, Leksingen, #twitterkungen, och vinälskaren(!). Med en sådan ledare har man nog inte tråkigt långa stunder i taget...

Jag har själv högt ställda förväntningar på IKO denna säsong. Inte så att jag unnar dem framgång, nej nej, så är det inte. Däremot höjer jag ett varningens finger för laget, föreningen, som kanske, kanske, gör hela resan fram till spel i kvalserien denna säsong.

Nu överlåter jag till Tobias Karlsson, hängiven supporter till IKO, att berätta lite mer. Som vanligt skickade jag iväg några frågor och här kommer nu svaren på dessa:


Lite bakgrund först. Varför håller du på Oskarshamn?
Till att börja med är jag född och uppväxt i Oskarshamn, en stad jag nu även flyttat tillbaka till efter fyra år på bortaplan. Men jag såg min första match med IKO den 23 januari 1993 och har inte missat många sedan dess. 

Hur aktiv är du som supporter?
Jag var med att starta upp den nya supporterföreningen, Blue Front Support, 2010 vilket gör att jag jobbar aktivt med supporterkulturen nästan dagligen. På matcherna står jag självklart i klackkärnan och åker runt på bortamatcher så fort tillfälle ges. 

Ditt spontana intryck av årets trupp?
Jag har sett tre matcher hittills på försäsongen. Det är så klart jättesvårt att analysera spelet i sådana matcher men stundtals tycker jag dom bjudit på riktigt läckert spel samtidigt som det synts att man inte gått på helfart i alla lägen. På pappret har vi många spännande namn men jag tror vi håller ungefär samma nivå som förra året. Hoppet ligger i att få ordning på special teams så vi kanske kan klättra någon placering i tabellen på grund av det. 

Några spelare som du tror kommer bli särskilt viktiga?
Självklart är det viktigt att Soares kommer igång då man byggt stor del av laget kring just honom. Vi har några grovjobbare som alltid är viktiga i tighta matcher. Jag hoppas innerligt att Lidhammar kommer tillbaka från sin sjukdom så snart som möjligt då han var en av de ledande spelarna i slutet på förra säsongen. Victor Svensson kommer ges tillfälle att utvecklas i år och jag tror mycket på honom. 

Målvakterna, har ni två bra målvakter?
Ja det får man väl säga. I mina ögon skall Zajkowski vara den uttalade ettan både till kvalitet och erfarenhet men Sehlstedt är ett spännande namn som jag tror kommer få ett gäng matcher och göra det bra i år. Han är fortfarande ung och kommer vara en etablerad målvakt inom kort. 

Vad har du kunnat se i de träningsmatcher ni spelat?
I den första matchen jag såg (Rögle hemma) så tyckte jag man hade ett härligt passningsspel i offensiv zon och bra spel kring blålinjen och sarghörnen. Tyckte även man gjorde grymma powerplay inledningsvis men det föll bort lite senare. Det känns lite som man gått på hårt inledningsvis för att sedan ta av på farten då man tappat tvåmålsledningar mot såväl Rögle som KRIF och Visby. 

Kommer IKO kunna vara med och slåss om platserna i toppen?
Målsättningen är ju topp sju, allt utöver är bonus. Jag har svårt att se att vi ska vara topp tre, men är det någon gång så är det kanske i år då vi saknar självklara topplag som vi haft tidigare i Örebro och Leksand. Det är väldigt öppet om direktplatserna, i mina ögon är det sju lag som kan ta dem. 

Om du fick bestämma, vilken spelartyp/er skulle du då vilja komplettera laget med?
Tycker vi saknar någon riktigt bra offensiv back, lite som Sam Lofquist som vi tappade till Djurgården. Vi har Kristensen som säkert kan bli bra, jag har sett för lite av honom för att skapa mig en bra bild. Men en högerskjutande och offensiv back. 

Har Fredrik Söderström förmågan att forma ett lag som tar sig till KS?
Fredrik har ju visat två år på rad att han kunnat bygga starka lag av små medel, tillsammans med Roger Jönsson och Mikael Larsson så klart. Men absolut jag och alla andra Oskarshamnare har full tillit för Fredrik och jag tror absolut att årets trupp och tränarstab har kvalifikationerna som krävs för att nå till KS. Staden är redo för det, nu är det nio år sedan vi var där senast.
// Tobias Karlsson @tkabt06


Bloggen tackar Tobias för svaren och ser fram emot fyra, minst, tuffa drabbningar denna säsong våra lag emellan...

(Obs: Sedan Tobias svarat på dessa frågor har IKO spelat ytterligare några matcher)

-----

Han är snabb, den där Fredrik Söderström ‏@IKOsoderstrom:

Här kan man för övrigt läsa vad ovan nämnde tränare har för tankar om kommande säsong: Länk!
-------

Träningsmatcher Oskarshamn:
9/8 Troja borta 
14/8 Rögle hemma
17/8 Karlskrona (cup i Kallinge)
18/8 Placeringsmatch (cup i Kallinge)
28/8 Karlskrona hemma
3/9 Troja (matchen spelas i Kalmar)
6/9 Mörrum hemma





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar