8 augusti 2016

Ispremiär - Skills Competition 2016!



Så var det dags, igen. Den årligt återkommande ispremiären inför publik i ABB Arena. En intressant frågeställning för mig var hur publiktillströmningen skulle bli denna gång. En viktig indikator på intresset hos oss Västeråsare efter vårens svarta rubriker kring föreningen. Då jag själv varit med vid alla tidigare tillfällen detta evenemang gått av stapeln kan jag med stor säkerhet fastslå följande: - Det var förre besökare än vid tidigare tillfällen! 

Gjorde ett försök till överslagsberäkning av antalet åskådare och min siffra stannade på runt 1000 personer. Givetvis med en viss felmarginal. Orsaker och anledningar till detta kan vara flera. Behöver inte enbart bero på att vi nu ställer en tämligen anonym trupp på isen, eller, på vårens svarta rubriker. Finns naturligtvis en möjlighet att andra aktiviteter lockade mer just denna dag. Kanske var det blåbärskogen som lockade mer....

Oavsett detta faktum var det som vanligt en småmysig tillställning där vi besökare fick stifta bekantskap med årets trupp. Själv fick jag även möjlighet att nicka igenkännande till många besökare och byta ord och tankar med flera av dem. En skön familjär känsla. 





Passade även på att inhandla säsongskort. Kan väl inte påstå att formgivning och layout håller världsklass men skit är väl det. Nu är jag med i matchen. Nu kan säsongen starta! På onsdag är jag i Karlskoga för att följa mötet mot BIK Karlskoga






Evenemanget avslutades sedvanligt med autografskrivning för hugade spekulanter. Själv avstod jag . Lever fortfarande högt på den suspensioar jag fått av Johan Jonsson. Värd mer än alla autografer i denna hockeyvärld, banne mig. 


Hört på läktaren:
- Vilket uselt tempo de håller, ser ut som ett jippo!
- Öh, det är faktiskt ett, jippo!


Det mest dramatiska som skedde under detta event var nog när undertecknad tog ett felsteg på Södra ståplats och höll på falla ned från läktaren! Jävla trappsteg. Man glömmer tydligen. Där kunde säsongen tagit slut. Turligt nog är man fortfarande förhållandevis smidig trots åldern och kunde elegant rädda upp situationen. Inte ens ett blåmärke!


Kan man då summera några som helst intryck av spelarnas insatser på isen? Svårt, mycket svårt. Noterade dock att:
- Jonte Berg gjorde mål i ett friläge!
- Johan Jonsson visade offensiva kvaliteter med matchens dragning och mål!



Matchen mot BIK Karlskoga på onsdag kommer säkerligen ge besked om både det ena eller det andra. Även om det bara är den första av flera träningsmatcher kommer flera spelare behöva bevisa en hel del redan där.  Ur det perspektivet är detta en perfekt första match. Överlever man BIK Karlskoga borta i en försäsongsmatch så överlever man det mesta. Tänker då speciellt på alla nya spelare som ännu inte spelat i Nobelhallen


Det om detta....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar