4 september 2016

Vår tifogrupp, vilket fantastiskt gäng...

En rejäl bit tyg + lokal + färg + penslar + roller + godis + 250 arbetstimmar = Tifo

"Tifo är en förkortning av italienskans tifosi (fans, supportrar) och syftar på när supportrar hyllar sitt lag genom att göra läktararrangemang, framförallt inom organiserad fotboll. Tifokulturen växte fram i Italien och Sydeuropa under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal då supportrar började träffas på en mötesplats för att organiserat stötta sitt lag på bortamatcher genom banderoller och flaggor. Vanliga beståndsdelar i tifot är konfetti, tygmosaik, creperullar, ballonger, banderoller och flaggor. Större, mer genomarbetade arrangemang kallas koreografier. Tifoarbetet utförs oftast av lagets tifo-grupp eller ultras" (Källa:Wikipedia)


Under helgen tog jag tag i något som jag tänkt göra långt tidigare men som aldrig blivit av. Jag sökte upp de personer som skapar alla fantastiska tifon till många av våra hemmamatcher. Helt lätt var det inte. Tänker då på att hitta till den lokal där de för tillfället håller till i skapandet av nästa kreation. Dessutom fick jag snabbt lära mig att allt är lite hemligt. Hemligt ur det perspektivet att ingen utanför tifo-gruppen får veta vad det är man skapar. Det ligger i tifokulturens natur, har jag förstått. Man vill överraska sin publik. Man vill göra något nytt och annorlunda från gång till gång. Man vill inte fastna i slentrian. 

Nåja, jag vet vad som är på gång. Det kommer bli maffigt. Tro mig. Men mer än så kan jag inte berätta. 

Naturligtvis passade jag på att ställa en massa frågor till Jonas, Tom, Robert och Niklas som för dagen representerade tifogruppen. Man vill ju veta. En sak förstod jag. Det behövs näring och vätska. Av den anledningen hade jag med mig några påsar bullar. Kanske var det just denna lilla gåva som gjorde dem så välvilligt inställda till min närvaro att de glatt berättade om sin passion. Passionen till tifot. 



Socker till tifot

Det är inte helt lätt att med text förklara vilket oerhört arbete och engagemang som ligger bakom de tifon som produceras. Låt mig dock nämna att det tifo som genomfördes i ABB Arena där hela arenan draperades i gulsvart uppskattningsvis tog sexhundra timmar att skapa. Sex hundra timmar! Sex hundra timmars slit, helt ideellt, efter ordinarie arbete. Det är i sanning helt makalöst. Om man sedan betänker att allt detta arbete resulterar i några få minuters exponering så ökar min häpnad över arbetsinsatsen, passionen, än mer. 

- Som jämförelse hjälpte jag i sommar till med att måla dotterns hus. Vi har tre personer som lade ned cirka 150 timmars arbete. Ett arbete som nu kommer exponeras för allmänheten i närmare femton(15) år! Skillnad det. Och jag som gnällde när jag målade huset!





Planering - taktiksnack - vem gör vad?

Hur går det då till när man skapar ett tifo? Vad behöver man? Först och främst behövs några oerhört passionerade personer som är beredda att offra det mesta av sin fritid. Därutöver är det väldigt bra med en idé. Tillsammans diskuterar gruppen vad de gjort tidigare och vad andra tifogrupper gjort. Ska det finnas ett tema, ett budskap. Om så är fallet, vilken bild passar bäst? Låt oss anta att gruppen finner ett passande tema. Det är bra. Nu gäller att enas om en bild som fungerar i storformat. Kommer publiken förstå bildens innebörd? Måste något förtydligas för att skapa förståelse? 

När gruppen väl bestämt sig för tema och vilken bild man vill använda vidtar nästa steg. Hur stor ska bilden vara och i vilket material lämpar den sig bäst att göra? Papper, plast eller tyg? Storleken på projektet ställer krav på nästa ingrediens i skapandet. Nämligen lokal. Finns en lämplig lokal där gruppen kan hålla till. Nu pratar vi om s t o r a lokaler. Med s t o r a öppna golvytor. Här får tifogruppen lägga ned en hel del extra arbete för att hitta någon som erbjuder önskade lokaliteter.

Vi antar att man nu kommit så långt att en lokal finns tillgänglig samt tema och bild och storlek på kreationen bestämts. Nu återstår att införskaffa plast, färg, penslar, rollers, plastmuggar, tejp, sax och inte minst en bra ljudanläggning. Till detta behövs även en projektor! För att överföra den tänkta bilden till kolossalformat projekteras bilden på materialet man sedan ska måla. Det räcker ofta inte med en projektering utan hela förloppet måste upprepas flera gånger innan man fört över hela motivet. Alla som hanterat ett vanligt påslakan på någon ynka kvadrat kan säkert förställa sig besväret att hantera hundratals kvadratmeter tyg!

När motivet, efter mycket besvär, skissats upp så återstår bara det roliga. Målningen. Roligt om man är många som hjälps åt. Betydligt mindre roligt om man är få. Det åtgår en ruskig massa timmar till detta moment. Med tanke på projektets omfattning måste även en hel del logistik vägas in. Då man inte kan måla hela motivet på en gång krävs det lite tanke bakom det hela. Färg måste nämligen torka. När man målat en större sektion måste denna torka innan man kan rulla ut mer tyg för mer målning. För att det ska torka snabbt är det bra om tyget kan lyftas upp. Det kan vara svårt om lokalen bara erbjuder en yta som är betydligt mindre än det färdiga motivet. Ja, ni förstår själva. Ett jävla släpande på tyg från hörn till hörn, typ.


Mat

Min beundran för dessa passionerade supportrar ökade i kvadrat efter mitt lilla studiebesök. Visst hade jag föreställt mig att det var mycket jobb att skapa tifon, men, inte i närheten av denna dignitet. Jag är närmast förstummad över deras arbetsinsats! 


Exempel på tidigare välgjort tifo

I mina ögon är detta konst. Konst i den ädlaste av former. Tifo är konst. Det finns många exempel i vår vardag där etablerade och erkända konstnärer gör olika offentliga installationer. Installationer som bejublas av kritiker och publik. Det vår tifogrupp åstadkommer är i mina ögon likvärdigt. Den enda skillnaden är att tifogruppens verk kasseras omedelbart efter den första korta visningen. Man kan ju undra vilken traditionell konstnär som kan tänka sig att arbeta efter detta koncept. Måla tavlor i flera år, ha ett vernissage, för att sedan omedelbart kassera allt. Vår tifogrupps passion för sin uppgift slår med hästlängder en random konstnärs arbete.

Så tycker jag.





2 kommentarer:

  1. Hej!
    Är allt bra med dig?
    MVH
    Inge Bärs

    SvaraRadera
  2. Allt är bara bra. Länge sedan vi sågs och tjötade lite:)

    SvaraRadera