6 februari 2017

Därför avgår jag från Svensk Fans för denna gång...




Jag minns inte när jag första gången registrerade mig på Svenska Fans. Kanske var det 2007! Oavsett vilket så väljer jag nu att kliva av, logga ur, och nyttja andra forum. Det finns flera anledningar till detta mitt ställningstagande. Då jag själv, i mitt arbete som lärare, varje dag aktivt arbetar mot alla former av kränkande behandling känns det inte längre meningsfullt att skriva på Svenska Fans. Allt för många gånger tillåts inlägg vars agenda är att misskreditera andra eller andras ställningstagande. De skribenter som tidigare huserat på andra forum, som Flashback, tycks i allt större utsträckning tagit utrymme även på Svenska Fans. Den, eller de, som inte följer strömmen är inte mycket värd. Då lever denne i en "bubbla" och har svårigheter att se "verkligheten" som den är.

Att enstaka inlägg då och då tangerar anständighetens gräns får man acceptera, men, jag upplever nu att det är mer systematiserat. Allt oftare anar jag, rätt eller fel, en annan mer dolsk agenda bakom vissa skribenters inlägg. Att jag själv under alla mina år på Svenska Fans återkommande, och med berömvärd ihärdighet, fått klä skott från enstaka skribenter kan jag också leva med. 

Det som slutligen fått mig att ge upp var våra saxars initiativ(!) till att stävja de rent av osmakliga inlägg som då och då postats. Inlägg som av någon outgrundlig anledning fått ligga kvar långt efter publicering och, dessvärre, ännu finns kvar!

Istället för att tydliggöra att de forumregler som finns ska åtföljas valde man istället för att, hör och häpna, ta bort dem? Detta strider mot allt jag själv står för i min vardag. Det vore som om jag i mitt arbete skulle säga  att "det är för mycket kränkningar så vi slutar att hantera dem". 


Detta inlägg postade Gurkburkens saxar:


Därefter:



En skribent skrev detta inlägg angående tillståndet på Gurkburken..



Här kommer exempel på inlägg som fortfarande går att läsa på Gurkburken..





Merparten av skribenterna på Gurkburken håller en anständig ton även när argumentations vågor går höga. Kanske finns det fler än jag som tröttnat på att enstaka skribenter tillåts "förpesta" ett forum som på många sätt skulle kunna vara en trevlig mötesplats för alla VIK-supportrar.


Efter att jag deklarerat min "avgång" från forumet fick jag veta följande:
- Nej, jag är inte sur över att inte få bestämma. Mer ledsen och besviken över att inte fler tar avstånd från det tillstånd som jag beskriver ovan. Besviken på att en del vuxna beter sig sämre än mina elever i årskurs fem. De kan åtminstone skylla på ungdomligt oförstånd!


En annan skribent postade detta efter min "avgång"
..
- Jag förstår inte hur du ens kan formulera den frågeställningen. Jag tar tydligt avstånd från den typ av kränkande inlägg som återkommande publiceras på Gurkburken. Men det är lite så här som det fungerar i olika forum av idag. Misstänkliggör och misskreditera den som lyfter fram problematiken. Då våra tidigare forumregler var oerhört tydliga och lättfattliga hyser jag inte stort hopp om att problemet med osmakliga, irrelevanta och kränkande inlägg ska upphöra. 

- Att leva i en demokrati med medföljande yttrandefrihet medger inte på något sätt att man kan uttrycka sig kränkande, förklenande eller förminskande mot sina medmänniskor.


PS. Jag kommer även fortsättningsvis att besöka Gurkburken för att läsa då det finns skribenter som alltid tillför läsvärda inlägg.



Det om detta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar