10 februari 2017

Svag insats på bortais - igen!

Swehockey




Mora - Västerås 6-0
Ibland får man vara tacksam över att tekniken inte fungerar. Så var det för mig denna kväll. Appen till Cmore, till min Smart-TV, vägrade starta. Valde därför att följa matchen via Swehockey samtidigt som jag tittade på ett spännande naturprogram på Discovery. 


Det blev inte den start på matchen som jag hade hoppats på. Redan efter några minuter hade Mora snubblat in två mål. Plötsligt blev mitt intresse än mer fördjupat i att följa flodkräftornas livscykel på Discovery. Synnerligen intressant. 

Flodkräfta

Visste du att flodkräftor blir röda när man kokar dem? Se där en koppling till dagens match mot Mora. Mora påminner mycket starkt om ett gäng kokta flodkräftor!









I den andra perioden ökade Mora på, mycket turligt, till både 3 och 4 noll. Själv anser jag att det till största del berodde på understödet från dagens domare, Richard Magnusson. Enligt säkra källor en stor supporter till just Mora IK. Klart att han på alla sätt försökte medverka till en hemmaseger, Säkerligen hade han spelat en rejäl slant på oddset/matchen. Något för disciplinnämnden att följa upp.


Mora IK

Se sådan vacker lyster den har, flodkräftan, när den är redo att förtäras. Påminner lite utseendemässigt om en viss spelare i Mora med anknytning till Västerås. Samma kraftfulla biceps. Samma glesa mustasch.











Till den tredje perioden kom Gulsvart ut på isen med något vilt och galet i blicken. Här skulle man inte lägga sig platt eller kasta in handdukar. Nu skulle Mora få se på fan. Och det gick ju inte riktigt så bra, kan man säga. Mitt i vår ambition att "göra match" passade Mora på att smälla in 5-0. Viktor Amnér fick en blindpass och sköt närmast i blindo och panik. Men pucken, den gick in.

Men sedan blev det intressant på Discovery, måste jag säga. Fågelholkar. Inte visste jag att det fanns ett så stort behov av - fågelholkar. I min enfald trodde jag att de flesta flygfän, genom evolutionen, lärt sig att reda sig ett eget rede, typ. Så är tydligen inte fallet. Många fågelarter är lite som hockeyspelare. De är helt bortkomna utan mammas omsorg och försorg. Behöver mycket stöd och hjälp med sin inkvartering. Se där ännu en logisk koppling mellan sport och Charles Darwins evolutionsteori. Det naturliga urvalet, ni vet. Usla hockeyspelare får inget fett kontrakt i SHL. Darwin visste vad han pratade om. Den tidens Håkan Loob, vill jag påstå.

Under tiden passade vi på att göra självmål! 6-0 till skidstakar-metropolen Mora!

Att visa känslor

Att visa känslor
















Det är inte alls fel att visa känslor. Det är snarare ett sundhetstecken. Klart man ska bli förbannad när det går emot. Speciellt när man vet om att den egna prestationen varit undermålig. Som supporter uppskattar jag detta. Frustration och besvikelse som kanaliseras rakt ut i etern är mångdubbelt bättre än tysta gamnackar och likgiltighet(!)

Mora är ett bra lag. Så är det. Men idag fick de en väldigt enkel resa mot ett från start närmast handlingsförlamat bortalag. Mora har flyt. Gör enkla mål. Vi krånglade till det, för det mesta i det mesta. Dock lämnar detta resultat mig närmast kall då jag inte räknade med poäng i kvällens match. Inte för att det var Mora vi spelade mot i första hand. Nej, det var mer insikten om att vi stundtals har förfärligt svårt att komma förberedda till första nedsläpp på bortaplan. Timråmatchen innan satt kvar på näthinnan. Den starten vill man verkligen förtränga. Den starten satt troligen kvar i bakhuvudet på alla spelare. Rent mentalt var laget inte redo när pucken väl släpptes. Så upplever jag det hela.

Nu är jag inte den som är den. Tvärtom. Jag ser ännu goda möjligheter till en lyckad avslutning på denna säsong. Även om Björklöven gjorde en heroisk insats och vann borta mot Västervik har vi ännu en liten fördel genom en match mindre spelad och betydligt bättre målskillnad! Så det så.








1 kommentar:

  1. Att Magnusson skulle pytsat in en slant på en etta i matchen finner jag ologiskt.

    Om något så var han väl klappkass åt båda hållen, men det var som Mitell sa innan matchen i pucken (säsongskortspuben) att SHL dammsugit upp alla AS-domare och på så vis har domare från lägre divisioner fått "chansen".

    Sen att puckarna studsade Moras väg och Pettersson fick jobba på bra i hemmakassen är en annan sak,

    SvaraRadera