26 mars 2017

Öppet brev från oss supportrar till spelare, ledare, tränare, i Gulsvart


Tänkte försöka formulera några meningar från oss supportrar till spelare, ledare och tränare i VIK Hockey. Ja, jag vet att det kan upplevas förmätet att just jag, av alla, gör mig till talesman för alla andra som älskar VIK Hockey. Men nu är det som så att jag har en blogg som läses av både supportrar, ledare, tränare och spelare. Den får helt enkelt fungera som plattform för de tankar jag nu tänker formulera.



Till spelare,ledare, tränare, och andra ansvariga i VIK Hockey:

- Vi står nu tillsammans inför den tuffaste utmaningen sedan föreningen tvingades genomlida sin konkurs för knappt 17 år sedan. En konkurs som närmast var ofrånkomlig efter år av vankelmod och misskötsel. 

- Denna säsong hängde på en ytterst skör tråd. En lyckad rekonstruktion gav nytt hopp. En rekonstruktion vars framgång till stor del byggde på privatpersoners enorma engagemang vid sidan av traditionella sponsorer. Med privatpersoner menar jag supportrar som grävde djupt i sin egen börs för att på bästa sätt vara med och bidra ekonomiskt i syfte att rädda sin förening. Förutom det fanns det supportrar som närmast vigde sitt liv till att på alla tänkbara sätt hitta vägar till stärka föreningens ekonomi. Hundratals, kanske tusentals, timmar lades ned för att rädda föreningen. Rädda framtiden. 

- Även under innevarande säsong har supportrar visat sin kärlek till föreningen genom nya insamlingar. Den senaste under namnet #ByggaVIK. Pengar som skulle ge föreningen möjlighet att spetsa truppen inför eventuellt kvalspel. 

- Som supporterar har vi den största respekt för de förutsättningar som fanns inför denna säsong. En säsong som till stor del var vikt till att överleva. En mellansäsong. En säsong till att slicka såren för att därefter ta ett omtag. Inför säsongen 2017/18 skulle det återigen finnas utrymme för att bygga en mer slagkraftig spelartrupp.

- Som supportrar förväntar vi oss att varje spelare som iklär sig vårt matchställ alltid ger 100% för sin förening, för supportrar, för alla som gör anspråk på VIK Hockey som sitt lag. En kravspecifikation som är ytterst relevant och inte ett dugg oskälig.

- Den insats som laget visade upp senast mot Troja är ur det perspektivet ett stort hån mot alla oss som i match efter match, säsong efter säsong, stöttat både ekonomiskt och från läktarplats. Ett pungslag rakt i solarplexus, om jag måste förtydliga.

- Under hela säsongen upplever jag att vi supportrar från läktarplats har gjort ett gediget arbete för att stötta laget i både med och motgång. Någonstans känns det nu som att det är pay-back-time. Det är hög tid nu att laget, spelarna, tränarna, ger tillbaka lite av all den kärlek de trots allt åtnjutit av sina supportrar denna säsong.

Avslutningsvis hänvisar jag till det Stefan Gråhns uttryckte tidigare under säsongen: - Vill du inte spela i Gulsvart är det bara att - dra!


Tack för kaffet!







3 kommentarer:

  1. Olle, vet att du inte vill hänga ut några enskilda spelare men såg du många i lördags som inte ville göra sitt bästa? Det var inte kul att vara där, långt ifrån, men just inställningen, var den verkligen SÅ dålig?

    Tycker snarare att det brister i förmåga - kanske till del beroende på en stor anspänning?

    Om ditt inlägg gör den saken bättre är jag inte helt övertygad om. Men visst, lite jävlaranamma kanske inte gör det sämre iallafall.

    //Freddan

    SvaraRadera
  2. Mitt inlägg bygger på alla de reaktioner, känslor, jag läste av hos supportrar under och efter match. Naturligtvis försöker spelare göra "sitt bästa" i mångt och mycket men i matchen mot Troja upplevde jag att många spelare valde att fly istället för att fäkta. Man överlät åt "någon annan" att ta ansvar och initiativ. Detta beteende fick kollektivet att falla ihop som ett korthus. Ingen spelare hade modet att ta tag i puck eller spel. Trots att laget gick ned på färre spelare i den tredje perioden kom ingen reaktion.

    Om mitt inlägg på något sätt kan påverka är skrivet i stjärnorna. Dock tycker jag det inte är mer än rätt att man i denna stund belyser hur många supportrar upplever lagets insats. Att man är besviken, väldigt besviken, innebär inte på något sätt att man gett upp. Jag och de allra flesta supportrar kommer stå vid sida om och stötta oavsett. Om vi kan ställa upp, trots ständig motgångar, är det minsta men kan begära att spelarna gör detsamma.

    SvaraRadera
  3. Jag var inte kapabel att se matchen då jag är på jobb utomlands, men det verkar ju som det var en riktigt dålig prestation av VIK denna gång. Jag tycker ändå laget har lyckats prestera när det krävts tidigare, det gäller ju att bryta ned det till enkla saker som att vinna dueller, vara först på pucken, spela pucken snabbare, åka lite snabbare än motståndaren, ge lite mer i forechecken. Nu är det ju allvar, om vi inte grejar att hålla oss kvar så blir det en jäkla smäll för klubben som kommer att sänka oss för flertalet säsonger framåt. Jag hoppas det blir ett krigande lag mot Huddinge som inte ger motståndaren något gratis.

    SvaraRadera