11 april 2017

Spelarflykt, brutna löften, kontrakt, etc


Uppdaterat: 13:41 den 11/4 2017
Här är det som gäller angående kontrakt!
Naturligtvis borde jag gjort lite efterforskning själv innan jag skrev detta inlägg, men, gjort är gjort! 

-------------------------------------------------------------


I dagarna har jag hört flera supportrar som tänkt högt kring vad som händer när vi nu tycks åka ned i division ett. Hur ser det ut med spelares kontrakt. Vad gäller. Finns det klausuler som tillåter spelare lämna, trots kontrakt, och finns det kontrakt som tvingar föreningen att behålla spelare trots degradering? Väldigt mycket gungor och karuseller i detta spörsmål.

- Föreningen vill naturligtvis inte dras med spelarkontrakt som är för kostsamma. Spelare vill på samma självklara sätt inte bryta sitt kontrakt. Det handlar om enkla principer. Kontrakt gäller. Oavsett. Om det inte finns klausuler. 

- Föreningen vill på samma sätt självklart behålla spelare som man anser vara stommen i ett kommande lagbygge. Frågan är då vad man kan erbjuda? Kommer det överhuvudtaget finnas förutsättningar att ha någon heltidsanställd spelare i division ett kommande säsong?

- I dagarna har det framkommit att föreningen ligger efter med en del fakturor. Detta i sig behöver inte betyda så mycket. Föreningen måste ständigt betala för sig. Oavsett hur inflödet av kapitel ser ut. Vissa månader är kärvare än andra. Hur allvarlig denna eftersläpning är vet vi inte. Det jag vet är att detta fenomen är inget nytt i branschen. Se bara på Timrå som under innevarande säsong haft en mängd ärenden som gått till Kronofogden. Så länge man kan betala av på sina skulder är det ingen större fara på taket, typ.

- Vi supportrar behöver nog även tänka om lite. Sluta romantisera om att spelare ska ha klubbhjärta. Glöm inte bort att spelarna först och främst är yrkesmän. Yrkesmän som vill kunna få försörjning av sin utbildning till just - ishockeyspelare! Har man familj är detta givetvis än mer angeläget. 


Men åter till detta med spelare som nu kan tänkas lämna. Låt mig då få spekulera över spelare som lämnar:
Hampus Larsson
Christopher Fish
Mikael Frycklund
Markus Persson

- Här har vi fyra  spelare som det säkert finns intresse för ute i landets övriga HA-klubbar. Av dessa fyra är det Hampus och Frycklund som utmärkt sig mest. Hampus har sannolikt gjort sin bästa säsong någonsin i HockeyAllsvenskan. Tagit steg, som det heter. Frycklund är en av få spelare som under pågående kvalspel som i varje match verkligen försökt göra skillnad. När det gäller Fish är det lite knepigare. I det stora hela har han varit rätt iskall länge nu, men, minns hans fjolårssäsong! Jag inbillar mig att Fish inte alls trivts med den spelmodell som CO förordade. Att han blev ett offer för tränarens spelmodell, typ. Även Markus Persson, i rätt skick, kommer naturligtvis locka andra klubbar i HA. Så ovanstående fyra spelare förväntar jag mig kommer lämna. Eller förväntar och förväntar. Självklart vill jag att de ska spela kvar men, så kommer det självklart inte att bli! 

- Skulle inte förvåna mig om Christopher Fish får chansen i Örebro!

- Sedan tidigare är det ju klart att Lukas Zetterberg lämnar för Timrå, Henrik Lundberg till KHK.


Hur ser det då ut i övrigt? Vilka fler spelare kan tänkas lämna, eller rent av får lämna? Nu blir det lite knepigt.


- Johan Jonsson har haft två knöliga säsonger på rad nu. Skadefyllda säsonger. Har inte haft möjlighet att visa upp ett spel som visar vilken stabil defensiv(!) back han kan vara. Har utgående kontrakt, vad jag förstår. Frågan är även hur han mår. Är han helt återställd, besvärsfri, från den hjärnskakning han ådrog sig omgång 19 uppe i Umeå! Man kan lugnt säga att han inte haft möjlighet att stärka sina aktier på marknaden senaste två säsongerna. I rätt skick kan Johan bli en stor tillgång i Ettan.
Lämnar: 50%
Stannar kvar: 50%

- Fredrik Johansson. Har ju långt kontrakt. Kommer inte ihåg i skrivande stund när det skrevs och på hur många år. Finns det klausul vid degradering? Inte en aning. Kostar han mycket pengar? Tja, med Division-ett-mått kommer han naturligtvis vara välbetald. Fredrik är en spelare som säkerligen kan hitta ny klubbadress om han så önskar. Men, vill han det? Jag är tveksam. Om vi ska bygga nytt lag, igen, är Fredrik en av få kulturbärare att samlas runt.
Stannar kvar: 100%

- Niklas Lihagen! Detta sorgebarn! Har mig veterligen kontrakt över nästa år. Påstås kosta massa fläsk. Samma gäller här. Har han klausul och kan lämna? När jag skriver "sorgebarn" gör jag det utifrån prestation. Dock måste jag ge Niklas att han varit en av några få forwards som stuckit ut under det negativa kvalspelet. Han har verkligen försökt. Om Niklas stannar kommer han kunna fira stora triumfer i Ettan. Det är då ett som är säkert. 
Stannar kvar: 100%

- Simon Karlsson. Värvades in under säsong från SSK. Kom från långtidsskada till SSK. Fick inte fortsatt förtroende. Började helt okey hos oss. Åkte på skada. Kom tillbaka. Något ojämn i spelet. En spelare som har potential men som inte övertygat helt. I grunden tillräckligt bra för att kunna spela i HockeyAllsvenskan eller ännu högre. Frågan är hur hans status är just nu. Har inte stärkt sina aktier på spelarmarknaden under negativa kvalspelet. En back som kan växa ut ordentligt, eller inte!
Lämnar: 50%
Stannar kvar: 50%

- Jonte Berg. Gör alldeles för lite poäng för att vara intressant för annan förening i HA, inbillar jag mig. Perfekt för oss. Minns att Jonte var poängkung i IFK Arboga innan han anslöt till oss. Det får han gärna upprepa!
Stannar kvar: 100%

- Stefan Gråhns. Hoppjerkan! Spelaren som pendlat mellan divisioner de senaste säsongerna. Ned till Åkers i Ettan och upp till SHL i Växjö Lakers! Är han för gammal för att locka intressenter? Har under innevarande säsong varit en av lagets mest värdefulla spelare. Stannar, lägger av, eller går till SHL! Man vet aldrig med den mannen.
Lämnar: 50%
Stannar kvar: 50%

- Eddie Davidsson. Har i mina ögon haft en rätt knölig säsong. Inte fått utdelning på sitt spel. Borde kunnat prestera fler poäng och mål. Inbillar mig att hans säsong inte lockat till spekulanter i kö. Stannar han blir han givetvis en väldigt viktig kugge i vårt offensiva spel.
Lämnar: 50%
Stannar kvar: 50%


Spelare som jag inte omnämnt här ovan är spelare som jag förväntar mig kommer kunna erbjudas nytt kontrakt för spel i Ettan. Frågan är bara om de själva är intresserade av att stanna? Är VIK Hockey ett fortsatt bra alternativ för deras karriärer? 


Se där lite tankar om det hela....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar