15 april 2017

Styrelse, sportchef, misstro, spelarflykt..

Lästips...



Seger borta mot Visby men detta hjälpte föga. Enligt vitten på plats gjorde laget en bra insats och vann komfortabelt. Bra så. Även om vi nu åker ur HockeyAllsvenskan är det på sin plats att alla spelarna avslutar snyggt. Det räcker med skammen att åka ur. Som supporter vill man inte utöver detta nesliga även behöva skämmas över spelares ointresse att göra sitt jobb. Det handlar helt enkelt om heder. 

Av den anledningen förväntar jag mig att spelarena går in och avslutar riktigt snyggt på söndag då Kristianstad kommer på besök. En motståndare som ännu har chansen att nå HockeyAllsvenskan. Då jag varit med tidigare att lag kommit till Rocklunda och där firat avancemang uppåt i seriesystemet, inte sällan på vår bekostnad, är det något jag betackar mig för att behöva uppleva igen. Att vi sedan har ett ansvar gentemot övriga klubbar som i sista omgången kämpar för att nå samma mål, HockeyAllsvenskan, är en annan aspekt.

Spekulationer om var våra spelare kommer hamna till nästa säsong har tagit fart allt mer. Vi supportrar som följt laget denna säsong kan tycka det lite märkligt att någon i truppen är speciellt attraktiv på spelarmarknaden i dessa tider. Men det är inget hinder för hugade spekulanter. Det kan tvärtom vara en fördel. Förhandlingsläget för dessa spekulanter är mycket gott. Vi pratar här om spelare som till stora delar underpresterat och inte fått ut så mycket som önskat av sitt spel. Detta innebär en av flera saker:

- Spelarna vet att deras marknadsvärde är lågt och är därmed beredda att tacka ja till den som faktiskt visar intresse. 

- Spelarna är dessutom införstådda med att de inte kommer erbjudas några feta kontrakt ur ekonomisk aspekt. De får helt enkelt acceptera det som bjuds.

- Sist men inte minst. Vi själva, VIK Hockey, har ingen som helst möjlighet att matcha eventuella bud från andra klubbar!

Här finns med andra ord läge för övriga klubbar i HockeyAllsvenskan att skynda och fynda. Spelare till vrakpriser!

Det kommer bli oerhört intressant att se vilka spelare som lämnar till andra klubbar(värvas) samt vilka spelare som av andra anledningar inte får stanna kvar. I ett tidigare inlägg spekulerade jag lite om vilka spelare som kunde tänkas stanna kvar respektive lämna. 


När jag läser på olika sociala medier finns det lite olika scenarier som nu önskas av supportrar. De mer militanta(!) anser nu att "allt ska bort". Ut med hela rasket. Huruvida det verkligen gäller "alla" eller "en del av alla" låter jag vara osagt. Lite svårtolkat även om andemeningen är tydligen. Man har helt tappat förtroende för de som nu rattar vår förening. Ilskan, frustrationen är påtaglig. Man vill att någon ska straffas, hängas ut.

Nästa gruppering som jag lyckats urskönja är lite mer selektiva i kravet på utrensningar och avgångar. De lyfter ut några personer ur den nuvarande ledningen som tänkbara personer att fortsatt förvalta föreningens väl och ve. De kan även tänka sig att behålla en del av dagens spelare till nästa säsong.

Slutligen finns en grupp som mest gett upp, kastat in handduken, tappat sugen. Här är uppgivenheten monumental. Ilskan, frustrationen, har övergått i likgiltighet. 


Vilken grupp jag själv tillhör låter jag vara osagt. Jag har nog ett ben i varje läger beroende på dagsform. Det enda jag vet själv, i skrivande stund, är att jag kommer finnas där vid omstarten(!) i divison ett till hösten.


Med tanke på ovanstående text, som jag så finurligt formulerat, behöver man inte vara utbildad analytiker för att inse vilket hästjobb föreningen nu har framför sig. Nytillträdde VD:n, tillika klubbchefen, Mats Brokvist kommer på få sina fiskar varma. Detta var sannolikt inte ett scenario han såg framför sig när han tackade jag till tjänsten. Nu får vi se vilket virke det finns i honom. 

Vår nuvarande sportchef, Andreas Appelgren, är en annan som har en väldigt tuff tid framför sig. Som ansvarig för årets spelartrupp är hans aktier för närvarande inte stigande. Andreas har ett år kvar som sportchef och kommer därmed vara den som nu ska sy ihop vår trupp till hösten. Jag avundas inte honom uppgiften. Det kommer krävas en hel del av honom, och hans fingertoppskänsla, innan supportrar glömmer hans delaktighet i årets sportsliga misslyckande. Så enkelt är det. 

När det gäller vår styrelse är jag inte man att avgöra vem som ska hängas ut, avgå, eller kan tänkas få fortsatt förtroende. Min insikt är helt enkelt för begränsad. En sak är dock fullständigt klar när man lyssnar till supportar: 

- Ordförande Mattias Jonson står inte högt i kurs! 

När det dessutom framkommit, sant eller falskt, att vice ordföranden i styrelsen, Jonas Wallstedt, aktivt medverkat till att hans son lämnar för spel i Timrås ungdomsorganisation gör inte saken bättre. Hans son är som bekant målvakt och anses som ett av de största målvaktslöften någonsin i vår förening! Lite lex Zetterberg, över det hela.

I och med detta kommer jag osökt in på en annan sak. Detta med pappor och deras söner. Det finns en uttalad misstro bland "folk" mot denna ordning. Rätt eller fel, så hävdas att söner till pappor inom föreningen får fördelar de inte förtjänar. Detta är naturligtvis olyckligt. Jag inbillar mig att samma problematik finns i de flesta föreningar. Föräldrar som stöttar sin barn för att sedan själva gå in i en ledarroll. Jag lägger därför ingen större vikt vid dessa påståenden utan nöjer mig med att påtalat detta enligt ovan.

Min förhoppning är nu att föreningen verkligen strävar efter det "transparenta". Något som närmast var ett mantra inför denna säsong. Nu skulle vi alla bli en stor familj och hjälpas åt. Supportrar, sponsorer, spelare, styrelse, hand i hand. Tyvärr blev det mest tomma ord av den saken. I takt med att förlusterna radades upp under försäsong och vid seriestarten glömdes detta bort. Under hela den ångestfyllda hösten ersattes det "öppna samtalet" med tystnad. Det är min uppfattning. 

- Jag har träffat personer som arbetar inom föreningen som själva uttryckt missnöje över att "aldrig få höra att skit om vad som händer". Det är illa, riktigt illa, om detta stämmer.

I allt övrigt vill jag bara önska alla en Glad Påsk!



1 kommentar:

  1. Som vanligt bra skrivet tack för info god fortsättning på påsken

    SvaraRadera